تلویزیون هوشمند چیست؟

۱۳۹۹/۵/۱۵

تلویزیون های هوشمند به شما این امکان را میدهند که از وبگردی روی یک صفحه بزرگ لذت ببرید و به برنامه ها و بازیهای زیادی دسترسی داشته باشید
در اینجا می خواهیم توضیح دهیم که با داشتن یک تلویزیون هوشمند چه چیزهایی در اختیار خواهید داشت و چگونه حریم شخصی خود را در هنگام استفاده از یک تلویزیون هوشمند حفاظت کنید.
تلویزیون-هوشمند-

فواید تلویزیون های هوشمند چیست؟

اکثریت تلویزیون های مدرن امروزی دارای قابلیت های هوشمند هستند و کم کم خریدن یک تلویزیون غیر هوشمند دارد سخت می شود.
لازم نیست حتما تلویزیون هوشمند  خود را به اینترنت متصل کنید تا بتوانید تلویزیون تماشا کنید اما اگر این کار را انجام دهید فواید متعددی دارد، از جمله:

برنامه ها: برنامه ها یا از قبل بر روی تلویزیون نصب شده اند و یا می توان آنها را از اپ استورها(بازار برنامه) دانلود کرد. اکثر تلویزیون ها  برنامه هایی را ارائه می دهند که می توان با آنها از طریق اینترنت تلویزیون و یا فیلم تماشا کرد مثل نتفلیکس، یا  برنامه های شبکه های اجتماعی مثل فیسبوک و توییتر و ...

وبگردی: بیشتر تلویزیون های هوشمند دارای مرورگر وب از پیش نصب شده هستند که به شما این امکان را می دهد تا با خیال آسوده همانطور که روی مبل خود نشسته اید، صفحات وب، تصاویر و ویدئوها را مرور کنید.

امکانات اضافی: برندهای مختلف تلویزیون های هوشمند خدمات اضافی برای متمایز کردن برند خودشان از دیگری ارائه می دهند، مانند شخصی سازی صفحه خانگی و یا توصیه هایی برای تماشای فیلمها بر اساس ذایقه شما.
برخی مفید هستند و برخی دیگر هم صرفا جهت تبلیغات است.


به چه چیزهایی احتیاج خواهید داشت

اینترنت: برای اینکه تلویزیون شما آنلاین باشد به اینترنت نیاز دارید. بیشتر تلویزیون های هوشمند دارای وای فای هستند یعنی به صورت بی سیم قادر به اتصال به مودم می باشند. برخی دارای وای فای داخلی هستند و برای برخی باید دانگل وای فای تهیه کرد.
همچنین می توانید با کابل هم تلویزیون را به مودم وصل کنید.

سرعت اینترنت بالا: اگر می خواهید ویدئوهای با کیفیت اچ دی و یا اولترا اچ دی را از طریق اینترنت روی تلویزیونتان ببینید برای داشتن تجربه ای بهتر لازم است که اینترنتی با سرعت بالا داشته باشید.

لایسنس تلویزیون: این مورد فقط وقتی لازم است که بخواهید از برخی  برنامه های پخش اینترنتی تلویزیون مثل آی پلیر و یا آی تی وی پلیر استفاده کنید، در غیر اینصورت برای تماشای دیگر ویدئوها نیازی نیست.

برندهای ارائه دهنده تلویزیون های هوشمند

اکثر برندهای بزرگ، تلویزیون های هوشمند را ارائه می دهند مثل ال جی، پاناسونیک، سامسونگ و سونی اما هرکدام نقاط قوت و ضعف خود را دارند.


تلویزیون هوشمند سامسونگ

 بیشتر تلویزیون های جدید سامسونگ هوشمند هستند از سری 5500 گرفته تا مدل های بالاتر.
در تلویزیون هوشمند سامسونگ شما اسمارت هاب را خواهید داشت بعلاوه یک مرورگر وب خوب و تعداد زیادی اپلیکیشن.

کار کردن با پلتفرم سامسونگ آسان است هرچند انجام همه این کارها با ریموت کنترل تلویزیون کمی چالش برانگیز است.
سامسونگ همچنین یک ریموت کنترل هوشمند لمسی نیز ارائه داده است که فقط برای تلویزیون های مدل بالاتر آن موجود است.


تلویزیون هوشمند ال جی

در سال 2014 ال جی نسل جدید تلویزیون هایش را که مجهز به تکنولوژی سیستم عامل web (که قبلا در دستگاه های موبایل دیده شده بود) بود، ارائه کرد.
یک بهبود مهم در پلتفرم نسبتا بهم ریخته Legacy ال جی این است که webOS دارای یک نوار اجرا کننده در پایین صفحه است که به شما اجازه دسترسی سریع به برنامه مورد علاقه تان را می دهد مثلا برنامه ها یا مرورگر وب و ....
مانند سامسونگ ال جی هم دو نوع ریموت کنترل ارائه میدهد یک ریموت کنترل استاندارد و یک مجیک ریموت که دومی کمی شبیه ویموت نینتندو عمل می کند با یک نشانگر روی صفحه که می توان بر روی برنامه ها کلیک کرد.
استفاده از این ریموت کنترل با عملکردهای یک تلویزیون هوشمند بسیار لذت بخش است اما متاسفانه این ریموت کنترل به صورت رایگان فقط همراه تلویزیون های گران قیمت می باشد و در غیر اینصورت باید جداگانه خریداری شود و البته روی برخی از مدل ها هم اصلا کار نمی کند.


تلویزیون های هوشمند سونی

سونی تعداد برنامه های خوبی را ارائه می دهد مثل نتفلیکس، آمازون ویدئو و .... .
همه تلویزیون های سونی سرویس sony video unlimited را به طور پیشفرض دارند که فیلم ها و ویدئو هایی برای تماشا ارائه میدهند.
سونی تنها برندی است که در سرویس تلویزیون هوشمندش تبلیغات ندارد.
استفاده از ویژگی های هوشمند تلویزیون سونی با ریموت کنترل معمولی می تواند زجر آور باشد. سونی یک ریموت کنترل جدید که صفحه ای شبیه به پد لمسی لپ تاپ دارد ارائه داده ولی هنوز هم هدایت کردن ویژگی های هوشمند تلویزیون راحت نشده است.
مرورگر وب آن هم چنگی به دل نمیزند.
در سال 2015 سونی تلویزیون هایش را به اندروید تی وی مجهز کرد البته فقط مدلهای اچ دی و 4k هایش را.
این تلویزیون هوشمند اکنون دارای ویژگی هایی از قبیل برنامه ها و بازی ها و دیگر سرویس های اینترتی است که با رابط کاربری زیبایی ارائه شده است.


تلویزیون های هوشمند پاناسونیک

پاناسونیک نسبت به سایر برندها مانند ال جی و سامسونگ دیرتر اقدام به تولید تلویزیون هوشمند کرد ولی اکنون توان رقابت با سایر برندها را دارد.
بزرگترین ویژگی پاناسونیک صفحه خانگی است که می توانید به دلخواه خود آن را با برنامه های مورد علاقه تان، میانبرها و حتی دکوراسیون دلخواه شخصی سازی کنید.
پاناسونیک یک برنامه رایگان با نام swipe and share برای دانلود قرار داده است که به کمک آن می توان ویدئو و عکس ها را با تلویزیون به اشتراک گذاشت.
برخی از دستگاه های پاناسونیک دارای برنامه TV Anywhere هستند که به کاربر امکان تماشای کانالهای تلویزیونی و یا برنامه های ضبط شده را از طریق موبایل یا تبلت میدهد.
کار با تلویزیون های هوشمند پاناسونیک راحت است البته که هنوز جای کار دارد. در ابتدا کار با تلویزیون ممکن است کمی مشکل باشد بخصوص اگر از ریموت کنترل معمولی به جای ریموت کنترل لمسی با قابلیت کنترل صوتی استفاده کنید.
در سال 2015 برخی تلوزیون های پاناسونیک به سیستم عامل فایرفاکس همان مرورگر معروف وب مجهز شدند. سیستم عامل فایرفاکس صفحه خانگی جدید و قابل ویرایشی علاوه بر دیگر ویژگی های متعددش دارد.

چگونه تلویزیون فعلیتان را هوشمند کنید

ااگر نمیخواهید برای یک تلویزیون هوشمند پول خرج کنید، راه های ارزانتری هم برای داشتن اینترنت روی تلویزیون وجود دارد که شامل:

کروم-کست-گوگل

اپل-تی-وی


استریم باکس ها: دستگاه هایی هستند که می توانند تلویزیون شما را با قیمتی خیلی پایینتر هوشمند سازند. مانند اپل تی وی و کروم کست گوگل و ... که می توانید از طریق آنها به برخی ویدئوها و برنامه ها دسترسی داشته باشید.

کابل-vga

کابل-hdmi

کابل-dvi

کامپیوتر: اگر تلویزیونتان را به کامپیوتر متصل کنید می توانید از آن به عنوان یک صفحه نمایش بزرگ استفاده کنید. برای اینکار به یک کابل VGA آنالوگ نیاز دارید. برخی دیگر تلویزیون ها می توانند از طریق سوکت DVI و یا HDMI به کامپیوتر وصل شوند.

تلویزیون هوشمند می تواند کارهای شما را زیر نظر بگیرد

سازندگان تلویزیون های هوشمند می توانند کارهایی که شما با تلویزیونتان انجام می دهید را زیر نظر بگیرند. مثلا اینکه چه تماشا می کنید، چه دکمه ای را روی ریموت کنترل فشار می دهید و چه وبسایتهایی را مرور می کنید.
این کار می تواند فایده هم داشته باشد مثلا ارائه پیشنهادات هر چه بهتر به شما برای تماشا اما نکات منفی هم دارد. سازندگان تلویزیون می توانند از این طریق اطلاعات زیادی از شما بدست آورند تا از طریق آن بتوانند تبلیغات هدفمند برای شما ارسال کنند و پول به جیب بزنند.
شما خودتان با قبول شرایط و قوانین تلویزیون اجازه انجام این کار را می دهید. البته می توانید آنها را نپذیرید و باز هم به تماشای تلویزیون بنشینید ولی در اکثر موارد باعث عدم دستیابی به برخی امکانات می شود.

در اینجا بر اساس برند توضیح خواهیم داد که هرکدام چه اطلاعاتی را زیر نظر می گیرند و چگونه این گزینه را در تلویزیونتان غیرفعال کنید و در صورت انجام این کار چه چیزهایی را از دست خواهید داد.

سامسونگ: اگر با شرایطش موافقت کرده باشید شما را زیر نظر میگیرد و اگر آن را نپذیرید نمی توانید به خدمات تلویزیون هوشمند دسترسی داشته باشید. اما با وجود موافقت هنوز هم می توانید گزینه تحت نظر گرفتن فعالیتهای خودتان را توسط سامسونگ غیر فعال کنید. برای این کار باید از پذیرفتن "recommendations privacy notice" در منوی تنظیمات اسمارت هاب خودداری کنید.

ال جی: چون این شرکت تحت نظر گرفتن فعالیتها را از سپتامبر 2014 متوقف کرده است گزینه غیرفعال کردن آن را برداشته است. اما شرایط و قوانین ال جی هنوز به او این اجازه را میدهد تا شما را زیر نظر بگیرد و اگر با آن موافقت نکنید نمی توانید به هیچ برنامه و یا بازار برنامه های ال جی دسترستی پیدا کنید ولی از مرورگر وب می توانید استفاده کنید.

پاناسونیک: اگر با قوانین آن موافقت نکنید نمیتوانید به هیچ یک از برنامه ها مرورگر وب و محتواهای پیشنهادی دسترسی داشته باشید ولی در صورت موافقت می توانید گزینه تحت نظر گرفتن فعالیتهایتان را غیرفعال کنید.
اینکار باید از این قسمت انجام شود :"Menu > Network > My Home Cloud settings > Notice > Stop collecting information"
 
سونی: این برند هم مانند سایرین فعالیت های شما را تحت نظر میگیرد اما نه برای ارسال تبلیغات روی دستگاه شما بلکه برای ارائه پیشنهادات. شما می توانید با انتخاب گزینه "Disable Upload Data" در ستاپ آن را غیر فعال کنید.

توشیبا: تا با شرایط وقوانین موافقت نکنید نمی توانید از هیچ کدام از امکانات بهره مند شوید ولی در صورت موافقت می توانید در تنظیمات اسمارت هاب وارد Log Upload agreement شده و بر روی disagree کلیک کنید.
با این کار پیشنهادات و توصیه ها از طرف سازنده و ای پی جی را از دست میدهید ولی از سایر امکانات می توانید استفاده کنید.


آیا تلویزیون هوشمندتان در حال گوش کردن به حرف های شماست؟

برخی تحقیقات در سال 2013 و 2014 نشان داد که تلویزیون های سامسونگ و پاناسونیک داده های صوتی را به صورت کد نشده روی اینترنت میفرستند و این یعنی که اگر وای فای شما امن نباشد و کسی به آن دسترسی پیدا کند می تواند آنچه را که به تلویزیونتان می گویید بشنود.
سامسونگ ادعا کرد که تا پایان مارچ 2015 آپدیتی را ارائه می دهد که داده های صوتی را کد شده به اینترنت بفرستد و هر دستگاهی که مجهز به آخرین آپدیت باشد دیگر چنین اشکالی نخواهد داشت.
پاناسونیک هم اعلام کرد که این مشکل را برطرف میکند.

امنیت تلویزیون های هوشمند

وقتی هر دستگاهی به اینترنت متصل میشود بسیار مهم است که از جنبه های منفی دنیای آنلاین مثل هکرها آن را حفاظت کنیم.
اینجا چند تکته برای بالا بردن امنیت تلویزیون ها آورده ایم:
غیر فعال سازی کوکی ها، ایمن سازی شبکه، استفاده از پسوردهای قوی برای مودم

..