انواع فیلم های سه بعدی

۱۳۹۹/۵/۱۵

فیلم-های-سه-بعدی

امروزه با گسترش تلویزیون های هوشمند که امکان پخش فیلم های سه بعدی را دارند تقاضای دیدن این فیلم ها هم افزایش یافته است اما همه فیلم های سه بعدی یکسان نیستند.
برخی از فیلمها به صورت سه بعدی فیلمبرداری می شوند و برخی دیگر به صورت دو بعدی فیلمبرداری شده و سپس به سه بعدی تبدیل می شوند.

 سه بعدی واقعی: فیلمهایی که توسط دوربین های مخصوص سه بعدی از دو زاویه به طور همزمان فیلمبرداری می شوند(تقریبا چیزی شبیه به عملکرد چشم انسان) فیلم های سه بعدی واقعی هستند.
این نوع فیلم ها تجربه سه بعدی دقیقتری را ارائه می دهند و عمق در آنها محسوس است. هزینه ساخت این فیلم ها بسیار بیشتر از فیلم های معمولی است.

فیلم هایی که تبدیل به سه بعدی شده اند: در این نوع فیلم ها، فیلمبرداری توسط دوربین های دو بعدی انجام می شود و سپس توسط کامپیوتر جلوه سه بعدی به آن داده می شود البته این کار هم نیازمند افراد متخصص است.
در این نوع سه بعدی تصاویر عمق و حجمی که در سه بعدی واقعی وجود دارد را ندارند. چون اطلاعات دیداری کافی برای خلق زاویه دید چشم دوم وجود ندارد و به جای اینکه اشیا را با حجم واقعی ببینید نتیجه چیزی شبیه چند لایه کاغذ مسطح با عمق های مختلف می شود.
حتی ممکن است ناهنجاری های تصویری یا هاله هایی اطراف اشیا نزدیک به دوربین ببینید.
دلیل ساخت فیلم های سه بعدی اینگونه به علت هزینه بالای ساخت فیلم های سه بعدی واقعی است.

البته در بعضی موارد ممکن است فیلم هایی که توسط کامپیوتر تبدیل به سه بعدی اند بهتر از نوع واقعی آنها باشند ولی در کل می توان گفت فیلم هایی که به صورت سه بعدی فیلمبرداری شده اند تجربه بهتری را از آنهایی که به سه بعدی تبدیل شده اند ارائه می دهند.
در زیر برخی فیلم های سه بعدی با تفکیک سه بعدی واقعی و تبدیل به سه بعدی کامپیوتری آمده است.

فیلم هایی که سه بعدی فیلمبرداری شده اند:

The Martian
Inside Out
Minions
Ant-Man     X-Men: Days of Future Past
The Hobbit: An Unexpected Journey
Toy Story 3
Avatar
Up

فیلم هایی که تبدیل به سه بعدی شده اند:

Star Wars: The Force Awakens
Everest
Maze Runner: The Scorch Trials
Ant-Man
Terminator Genysis
Jurassic World
San Andreas
Mad Max: Fury Road
Avengers: Age of Ultron     
Gravity     
Star Trek Into Darkness     
Harry Potter and the Deathly Hallows: Pt 2

..