همه چیز در مورد تلویزیون های منحنی

۱۳۹۹/۵/۱۵

تلویزیون-های-منحنی

سازنده های تلویزیون پس از تولید صفحه های بزرگ ال سی دی و ال ای دی و ... بیکار ننشسته اند و دست به تولید تلویزیون های منحنی زده اند که قول داده اند تا تصویری فراگیرتر را به ارمغان بیاورند.
اما این صفحات شفاف منحنی قیمت های بسیاری هم دارند در برخی موارد 30 تا 40 درصد بیشتر از تلویزیون های صفحه تخت.
ولی این صفحات چه چیزی برای عرضه دارند؟

چشمها دوستش دارند

تلویزیون-منحنی

تلویزیون های منحنی فقط چشم نواز نیستند بلکه آنچه هستند که چشمها می خواهند و دوستشان دارند. مسئله "فراگیری بیشتر" با شکل و ساختار کره چشم انسان مرتبط است.
هرچند که تلویزیون ها به سمت صفحات تخت پیش می روند ولی چشم های شما گرد هستند. این به این معناست که دید شما محدود به آنچه که دقیقا در مقابل شماست، نیست بلکه اتفاقات اطراف هم در محدوده دیدتان هستند.
تلویزیون ها ی منحنی ادعا دارند که می توانند این تجربه دنیای واقعی را با احاطه کردن شما توسط تصاویر روی صفحه تلویزیون، تکرار کنند.
آناتومی چشمها هم نقش دارد. شبکیه ما دارای دو نوع گیرنده نور است که مخروط و میله نام دارند. به بیان ساده تر مخروط مسئول حساسیت نسبت به رنگهاست و در مرکز شبکیه متمرکز شده است.
میله ها، حساس تر بوده و تعدادشان هم بیشتر است، حرکات را درک می کنند و در حاشیه شبکیه چگالتر هستند.
گفته می شود که یک صفحه منحنی وسیعتر نمایش، بیشتر میله ها را در چشم تحریک می کند، حواس ما را برای درک چشم اندازهای فوق العاده ای فعال می کند که فقط می توان در مناظر طبیعی دید.
نتیجه این درس زیست شناسی درک عمق بیشتر(به خاطر اینکه تصویر روی چندین سطح وجود دارد)، کنتراست غنی تر، (به خاطر اینکه در یک منطقه گسترده منحنی به جای پراکنده کردن نور آن را به سمت بیننده متمرکز می کند) و تصاویر واضح تر در لبه های تصویر است.

اندازه تلویزیون مهم است

تلویزیون-منحنی-بزرگ

صفحات منحنی که در محیط های تئاتر و تجاری وجود دارند اندازه آنها از یک دیوار تا دیوار دیگر و ارتفاعشان از زمین تا سقف است و چون تماشاگران بصورت منحنی می نشینند همه کاملا تحت پوشش قرار می گیرند.
در محیط یک اتاق نشیمن معمولی، با یک تلویزیون منحنی کوچکتر اما ارزانتر مثلا 55 یا 65 اینچی، منطقه پوششی در مقایسه با یک صفحه تخت به طور موثری به یک نقطه کاهش می یابد که مستقیما در مقابل صفحه نمایش و در یک فاصله دید کوتاهتر قرار می گیرد.
در یک خانه معمولی آن نقطه فقط می تواند یک یا دو تماشاچی را پوشش دهد و هر شخصی که به اندازه کافی بدشانس باشد تا در نقطه ای خارج از این منطقه بنشیند تجربه ای تلخ و شیرین از تماشای این تلویزیون خواهد داشت.
در حقیقت هنگامیکه حدود 35 درجه دورتر(از هر طرف آن نقطه) بنشینید در مقایسه با نشستن در فضای دورتر تصویر نزدیکتر به شما به صورت به هم فشرده دیده می شود. برخی تماشاگران این را خسته کننده و آزاردهنده می دانند چرا که مغز تلاش می کند تا این بهم ریختگی را درست کند.
اگر بازهم دورتر بنشینید لبه های تلویزیون به علت شکل منحنی که دارد جلوی بخشی از تصویر را می گیرند.
اما اندازه ایت نقطه با اندازه تلویزیون ارتباط مستقیم دارد و این بدان معنی است که می توانید اکثر این مشکلات را با خرید یک تلویزیون بزرگتر حل کنید.
بر اساس بیشتر گزارشها حداقل سایز تلویزیون منحنی که می تواند پوششی عالی برای تجربه یک صفحه نمایش منحنی را داشته باشد، 70 اینچ است که البته باید بهای آن را هم بپردازید چیزی حدود 6000 دلار یعنی تقریبا 21 میلیون تومان.

مشکل بازتاب نور و تصاویر و تغییر شکل تصاویر

مشکل-بازتاب-در-تلویزیون-های-منحنی

درحالی که صفحه بزرگتر بهتر است اما مشکلاتی را که ممکن است با یک تلویزیون منحنی داشته باشید را حل نمی کند.
دو تا از سخت ترین این مشکلات بازتاب نور و تصاویر و تغییر شکل تصاویر است. همه تلویزیون ها نور اطراف را منعکس می کنند. نور چراغها، پنجره و یا قاب براق یک تابلو. برخی اتاق نشیمنشان را با دقت طراحی می کنند و یا پولهای زیادی بابت طراحی به طراحان دکوراسیون می پردازند تا این مشکل را به حداقل برسانند. اما اکثرا با این مشکل زندگی می کنند.
بازتاب در تلویزیون های منحنی سخت تر از آن است که بتوان آن را نادیده گرفت. برخلاف یک صفحه نمایش تخت که صرفا نور چراغ را منعکس می کند تلویزیون منحنی مثل آینه هایی عمل می کند که در شهربازی ها وجود دارد و تصاویر را کج و معوج می کنند و بازتاب ها را در طول یک نوار گسترده در صفحه نمایش بازتاب میدهد که تقریبا نادیده گرفتن آن را غیر ممکن میسازد.
بهترین راه برای حل این مشکل این است که به فکر قرار دادن تلویزیون در مکانی باشید که کمتر در معرض نور چراغها و یا پنجره باشد و اتاق را تا جایی که امکان دارد تاریک کرد.
با مشکل بعدی سخت تر می توان مقابله کرد. برخی از تماشاگران این نوع تلویزیون گزارش یک نوع اثر پاپیون مانند را هنگام مشاهده تصاویر Letterbox (هنگامیکه تصویر فقط در وسط صفحه نمایش است و در بالا و پایین دو نوار مشکی وجود دارد) داده اند. به طوریکه نوار عمودی بالا به سمت گوشه ها و بالا کشیده می شود و نوار پایین به سمت گوشه ها و پایین کشیده می شود. میزان نامنظمی و بد شکلی در تصویر به نظر می رسد که به مکانی که در آن قرار دارید ربط دارد.
همینطور گزارش شده است که اگر موقعیت دید عمودی شما خیلی بالا یا خیلی پایین باشد در هر نوع تصویر امکان درهم ریختگی و نامنظمی وجود دارد.

متصل کردن به دیوار

متصل-کردن-تلویزیون-منحنی-به-دیوار

به خاطر تمام مزیت هایی که تلویزیون های صفحه تخت از لحاظ تکنولوژی با خود به ارمغان آوردند فراموش کردن اینکه دلیل اصلی که مصرف کنندگان این تلویزیون ها را انتخاب کردند این بود که می توانستند آنها را روی دیوار نصب کنند که فضای بسیار ناچیزی را اشغال می کنند، کار مشکلی نیست.
و برخلاف آن تلویزیون های بزرگ جعبه مانند، تلویزیون های صفحه تخت راحت تر با دکور خانه ترکیب می شوند و هنگامیکه از آنها استفاده نمیشود راحت تر می توان آنها را نادیده گرفت.
خیلی از تلویزیون های منحنی قدیمی را نمیشد به دیوار متصل کرد ولی اخیرا مدل های جدید این قابلیت را دارند اما اینگونه واقعا بد و بی ظرافت به نظر می رسند.
لبه های منحنی از دیوار بیرون می زند و حالت ناپیدا بودنی که صفحات نازک دارند را از بین میبرد. اگرچه این موضوع برای خیلی از افراد اهمیت ندارد اما اگر زیبایی شناسی برای شما دارای اهمیت باشد، چیزی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

اگر قصد خرید دارید با دقت عمل کنید

تولید کنندگان تلویزیون در اینکه صفحات منحنی، آینده تلویزیون ها هستند مصمم به نظر می رسند، اما هنوز هم تردیدهایی وجود دارد.
در اینکه این تلویزیون ها می توانند پوشش بیشتری از لحاظ دیداری نسبت به تلویزیون های صفحه تخت داشته باشند شکی نیست اما مقدار پولی که نیاز است برای یک صفحه نمایشی بپردازید که به اندازه ای بزرگ باشد که بتوان از مزایای آن استفاده کرد- البته بدون در نظر گرفتن فضای اتاقی که قرار است آن را در خود جای دهد- این تلویزیون ها صرفا جنبه تزئینی و تجملاتی دارند.
اما اگر خرج کردن هزینه اضافی برای داشتن تلویزیون های نسل آینده برایتان اهمیتی ندارد پس حداقل یک مدل 70 اینچی را بخرید البته بعد از ارزیابی محیطی که قرار است تلویزیون در آن قرار گیرد. در غیر اینصورت می توانید 12 ماه یا بیشتر صبر کنید تا تولید کنندگان اکثر مشکلاتش را برطرف کنند و یا تلویزیون های منحنی قدیمی می شوند و مدل های جدیدتری جایگزین آن خواهد شد.

..